7 dec 2020 woord en zijn betekenis.jpg Hoe communiceren we dan schriftelijk met onze handen en voeten? Hoe communiceren we dan schriftelijk met onze handen en voeten?
1 dec 2020 quisiera ser.jpg Over het lied ‘Quisiera ser tan alta(o) como la luna’ uit deel 0 Over het lied ‘Quisiera ser tan alta(o) como la luna’ uit deel 0
1 dec 2020 downloads.jpg Aanpassingen op de website van Juan y Rosa Aanpassingen op de website van Juan y Rosa
1 dec 2020 woord en zijn betekenis.jpg Nieuwe artikelen, blogs over taal enzo Nieuwe artikelen, blogs over taal enzo
1 dec 2020 Zambombas Cadeau tips en ideeën om te doen voor de leerlingen van 'Juan y Rosa' Cadeau tips en ideeën om te doen voor de leerlingen van 'Juan y Rosa'
1 dec 2020 week van de hoogbegaafdheid.jpg De Week van de Hoogbegaafdheid vindt plaats van 6 t/m 14 maart 2021 De Week van de Hoogbegaafdheid vindt plaats van 6 t/m 14 maart 2021
Zes jaar Spaans
Zes jaar Spaans op de basisschool 26 mei 2015

De leermethode Juan y Rosa is uitgegroeid tot een complete leermethode voor de gehele basisschoolperiode. Dit betekent dat de leerlingen al vanaf groep 3 kennis kunnen maken met het Spaans als extra taal. In groep 3 kunnen ze beginnen na de herfstvakantie en/of als ze kennis hebben van de klank-lettercombinatie van het Nederlands. Elk deel bevat voldoende lesstof om minimaal twee jaar Spaans mee te leren.

  • Deel 0 is een kennismaking met het Spaans als vreemde taal. In dit deel speelt het niveau nog geen rol en wordt de leerling niet op kennis getoetst. De leerling leert om te gaan met leertools en leerstrategieën.
  • Deel 1 biedt de leerling het Spaans aan op het vergelijkbare niveau A1 van het Europees Referentie Kader (ERK). De leerling maakt zelf verschil in snelheid van het Spaans leren en op welk niveau hij/zij Spaans wilt leren. De lesstof gaan over het dagelijks gesprek van vier kinderen tussen de acht en elf jaar. 
  • Deel 2 biedt de leerling het Spaans aan op het vergelijkbare niveau A2 van het ERK. De leerling wordt op dezelfde wijze uitgedaagd als in deel 1 om op eigen snelheid en niveau te differentiëren in de groep. De lesstof gaat over het contact tussen Juan y Rosa die elkaar vertellen over alle regio’s in Spanje. Op aardrijkskundig, historisch en cultureel gebied krijgen de leerlingen informatie over Spanje.