5 feb 2021 wat ik wil.jpg Nieuw artikel: ‘De gemiddelde leerling voorbij’ Nieuw artikel: ‘De gemiddelde leerling voorbij’
5 feb 2021 biennale.jpg Tips en ideeën om te doen voor/met de leerlingen van Juan y Rosa Tips en ideeën om te doen voor/met de leerlingen van Juan y Rosa
5 feb 2021 Conferenties en boeken.jpg Lezingen, webinars en nieuw leesmateriaal over vernieuwend onderwijs Lezingen, webinars en nieuw leesmateriaal over vernieuwend onderwijs
17 dec 2020 20201217_144703.jpg Extra uitdaging tijdens deze lockdown Extra uitdaging tijdens deze lockdown
7 dec 2020 woord en zijn betekenis.jpg Hoe communiceren we dan schriftelijk met onze handen en voeten? Hoe communiceren we dan schriftelijk met onze handen en voeten?
1 dec 2020 quisiera ser.jpg Over het lied ‘Quisiera ser tan alta(o) como la luna’ uit deel 0 Over het lied ‘Quisiera ser tan alta(o) como la luna’ uit deel 0
quisiera ser.jpg
Over het lied ‘Quisiera ser tan alta(o) como la luna’ uit deel 0 1 dec 2020

Over deel 0 wil ik u nog graag iets meer vertellen. Deel 0 is bedoeld voor leerlingen uit groep 3 en 4, vanaf de leeftijd van 5 tot 7(8) jaar. Ze leren in deel 0 de eerste Spaanse klanken en woorden en leren de verschillen te benoemen ten opzichte van het Nederlands. Aan de hand van de thema’s uit het boek ‘De zeven wegen naar een gelukkig leven’ van Deepak Chopra zijn de hoofdstukken opgebouwd. De leerlingen worden uitgenodigd in het werkboek én via de begeleidende Prezi’s om te gaan praten met elkaar over die thema’s. De uitgeschreven teksten van de Prezi's kunt u ook downloaden van de website (bijlage bij Prezi-begeleiding - Soy Don Toro, deel 0 (download)).

Het is prettig voor deze groep jonge leergierige kinderen om uitgenodigd te worden te praten over wat leuk en niet zo leuk is in het leven. Het klinkt misschien zwaar, maar dat is het niet, omdat kinderen van die leeftijd nog heel luchtig kunnen praten over die thema’s. Toch is het heel belangrijk voor ze dat ze tijd en ruimte wordt geboden om dat te doen. Bovendien leren ze elkaar beter kennen en elkaars verschillen te zien. Net zoals de taal Spaans verschilt van het Nederlands, horen ze van elkaar wat de een leuk vindt en wat de ander. Het komt dicht bij het vak van filosofie en Spaans tegelijk. 

Ook de Spaanse cultuur verschilt in veel opzichten van de Nederlandse. Denk aan de eetcultuur, de warme middagmaal, de tapas, maar ook aan de invloed van het katholicisme. Tot ver in de 20e eeuw was 96% van de Spaanse bevolking katholiek. Zo vieren de Spanjaarden niet het kinderfeest van Sinterklaas zoals bij ons op 5 december, maar op de katholieke feestdag van Driekoningen op 6 januari. Los Reyes Magos, komen in de avond van 5 januari cadeaus brengen aan de kinderen en op 6 januari komen ze in een prachtig versierde stoet langs rijden, la Cabalgata, en delen snoep uit. Op 6 januari is het namelijk het katholieke feest van de Driekoningen, die in het jaar 0 ook cadeaus kwamen brengen aan het Christuskind: wierook, mirre en goud.     

Het eerste lied in deel 0, Soy Don Toro, heet ‘Quisiera ser tan alto(a) como la luna’. Het is een oud klassiek Spaans lied dat gaat over soldaten, dienen van de koning, over een schat, een beeldje van Maria en van Christus. Poeh, wat moet u daar nou mee, zult u misschien denken?

Allereerst is de titel belangrijk omdat de leerlingen ook uitgenodigd worden te vertellen ‘wat ze graag zouden willen zijn’. In de handleiding wordt verder uitleg gegeven waarom de jongen of meisje uit het lied zo groot als de maan zou willen zijn. Het is dus een uitnodiging om elkaar te vertellen over je eigen grote wensen of gedachten (dagdromen). Verder kunt u als begeleider iets vertellen over het katholieke geloof of het geloof in het algemeen. In het lied vindt de jongen een schat in de vorm van een Maria beeldje en een beeldje van Christus. Er zijn alternatieve audioclips te vinden in de begeleidende Prezi waarin de kinderen worden uitgenodigd om zelf een schat te bedenken en die ook te tekenen in het werkboek. Wat zouden zij willen vinden als schat? Tenslotte leren de leerlingen al veel Spaanse woorden door het laatste deel van het lied mee te leren zingen tijdens het stampen en gebaren op het lied zoals wordt voorgesteld.

 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren