17 dec 2019 Navidad Málaga.jpg Over de film Julieta op TV, over het inkleuren van kerstbomen en meer Over de film Julieta op TV, over het inkleuren van kerstbomen en meer
7 nov 2019 edmodo.png Edmodo, de digitale omgeving van Juan y Rosa Edmodo, de digitale omgeving van Juan y Rosa
7 nov 2019 SLO Conferentie.png SLO Conferentie in Nieuwegein SLO Conferentie in Nieuwegein
7 nov 2019 Nederlandse versie 3 delen klein.jpg Het artikel over de leerlijn Juan y Rosa en andere ontwikkelingen Het artikel over de leerlijn Juan y Rosa en andere ontwikkelingen
7 nov 2019 Eric Vaarzon Morel.png Spaanse cultuur in het theater en thuis op je bord Spaanse cultuur in het theater en thuis op je bord
7 nov 2019 JyR in de media.png Juan y Rosa in de social media Juan y Rosa in de social media
NOG.jpg
Passend onderwijs in ontwikkeling 5 dec 2014

Staatssecretaris Sander Dekker heeft deze week het zesde voortgangsrapportage over het passend onderwijs naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. De invoering van passend onderwijs verloopt goed. Het rapport benoemt vier aandachtspunten waaraan samenwerkingsverband en scholen de komende periode gaan werken. Dit meldt passendonderwijs.nl. De meeste scholen en samenwerkingsverbanden nemen hun verantwoordelijkheid om voor leerlingen een passende plek te vinden, zo concludeert het rapport. Scholen en samenwerkingsverbanden, zo blijkt uit de eerste ervaringen, gebruiken de ruimte die de wet- en regelgeving biedt om daarbinnen nieuwe ondersteuningsvormen te ontwikkelen. 
 
De invoering van het passend onderwijs verloopt goed, maar is nog niet 'af', aldus het rapport. In de volgende periode gaan scholen en samenwerkingsverbanden stappen zetten om op basis van hun nu opgedane ervaringen het passend onderwijs verder te ontwikkelen.

Er zijn vier aandachtspunten door Dekker in kaart gebracht die hierbij van belang zijn. Scholen die met deze punten aan de slag willen, kunnen daarbij ondersteuning krijgen van het ministerie van Onderwijs en sectororganisaties. De aandachtspunten zijn: 

  1. Betrokkenheid van ouders en leraren
  2. Dekkend aanbod van voorzieningen, waarbij ook een goede plek is voor hoogbegaafde leerlingen en thuiszitters weer zo veel mogelijk naar school kunnen
  3. Samenwerking met de gemeente en jeugdhulp
  4. Interne organisatie van het samenwerkingsverband

Klik hier om het zesde voortgangsrapport te lezen. 

(artikel uit www.nationaleonderwijsgids.nl