29 apr 2024 English version 2 parts.jpg Deel 0 en deel 1 zijn ook vertaald naar het Engels. Deel 0 en deel 1 zijn ook vertaald naar het Engels.
29 apr 2024 Joep dohmen.png Hoe werk je aan je eigen Bildung? Hoe werk je aan je eigen Bildung?
29 apr 2024 feria de abril.1.png "Feria de Abril", aandacht voor de flamenco dans "Feria de Abril", aandacht voor de flamenco dans
29 apr 2024 693b435f-054b-4566-a89d-0c3209c9f299.jpeg Langs de kant van de weg in Tossa de Mar Langs de kant van de weg in Tossa de Mar
29 apr 2024 talent in de klas.png Educatieheld congres - Talent in de klas Educatieheld congres - Talent in de klas
28 feb 2024 20231208_121339.jpg Langs het strand van el Palo, Málaga Langs het strand van el Palo, Málaga
Joep dohmen.png
Hoe werk je aan je eigen Bildung? 29 apr 2024 Ofwel hoe ontdek je je eigen kenmerken en laat je kenmerken los die (toch) niet bij je passen maar die wel veel aandacht krijgen in de huidige samenleving. 

Joep Dohmen maakte ons hier tijdens zijn lezing op een mooie wijze bewust van. Zijn magnum opus met als titel Iemand zijn gaat over de filosofie van de persoonlijke vorming. Onderwijs maakt ook een belangrijk deel uit in de opvoeding en vorming van kinderen. De Duitse vertaling van vorming is Bildung. Bij Bildung gaat het om een streven naar eruditie, beschaving en mentale flexibiliteit; het ontwikkelen van denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter, zodat je kunt omgaan met de complexiteit van de huidige wereld en met het onbekende van de toekomstige wereld. De schrijver vindt dat persoonlijke vorming vooraf moet gaan aan burgerschapsvorming. Iemand zijn betekent dan ook op zoek gaan naar je eigen waarden en normen en niet iemand willen worden die je niet bent, waartoe we dikwijls worden verleid in de tiktoks, insta's en YouTubes van deze tijd.

Kazimierz Dabroski deed tijdens zijn studie de ontdekking dat hoogbegaafde kinderen van nature bezig zijn om hun eigen waarden en normen voortdurend af te breken en te vervangen voor beter passende (normen en waarden). Dat heeft hij beschreven in zijn Theory of Positive Disintegration. In het aprilnummer van Talent in 2016 schreef ik hier een artikel over. U kunt het hier lezen

Hierbij aansluitend vraag ik om aandacht voor het lesmateriaal Soy Don Toro. De leerlingen leren in dit deel niet alleen de eerste Spaanse klanken, liedjes en een Argentijns sprookje maar ze leren in ieder hoofdstuk vragen te beantwoorden en bespreken met elkaar. Ana vertelt over haarzelf en stelt vragen aan de kinderen, en aan Don Toro over onderwerpen zoals: Wat vind je leuk om te doen, waar houd je van om te beleven, wat zou je willen wensen voor jezelf? Filosofische vragen die de jonge kinderen uitnodigen om te ontdekken wie ze zelf zijn en dat uit te spreken, erover te tekenen en er liedjes over te zingen. Die liedjes zijn in het Spaans dus als bijvangst leren ze al wat Spaanse klanken, woorden en zinnetjes. De visie van deel 0 zou ik als volgt kunnen samenvatten:
  1. Jonge kinderen die net op de basisschool binnenkomen uitdaging bieden.
  2. Talige kinderen van 5-8 jaar kennis laten maken met een andere taal en cultuur.
  3. Jonge kinderen in gesprek brengen met elkaar over levensvragen zoals: Wat vind je leuk om te doen, welke dromen of verlangens heb jij en wat wil jij graag beleven en nog andere vragen. 
  4. Tekenen, kleuren en op speelse wijze kennis maken met de Spaanse taal met liedjes in dezelfde filosofische vraagstelling ingebed en een prachtig sprookjesverhaal.
Actie: Ontdek deel 0 door een proefexemplaar van het werkboek met handleiding te bestellen
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren