10 feb 2017 Textbook omslag version 1.jpg Vertalingen van Engelse versie van Juan y Rosa Vertalingen van Engelse versie van Juan y Rosa
10 feb 2017 wrts.jpg Nieuwe WRTS woordenlijsten van Juan y Rosa Nieuwe WRTS woordenlijsten van Juan y Rosa
10 feb 2017 Veo veo.jpg Prijsvraag VEO VEO - leerling Prijsvraag VEO VEO - leerling
10 feb 2017 2017-02-18 13.13.57.jpg Congres in Ede “Talent in de klas” Congres in Ede “Talent in de klas”
10 feb 2017 voorkant werkboek.jpg Aanvulling op de handleiding bij Soy Don Toro Aanvulling op de handleiding bij Soy Don Toro
10 feb 2017 Como agua para chocolate.jpg “Como agua para chocolate” een ideale film om bij te dineren “Como agua para chocolate” een ideale film om bij te dineren
Prezi capítulo 1.jpg
Recensie Soy Don Toro als uitstekend verrijkingsmateriaal 14 dec 2016

Sylvia Drent heeft een recensie over Soy Don Toro geschreven voor het Digitaal Handelingsprotocol, dat een set instrumenten bevat waarmee begaafde leerlingen uit groep 1 tot en met 8 geïdentificeerd en begeleid kunnen worden. Soy Don Toro heeft van Sylvia Drent een goede recensie ontvangen als verrijkingsmateriaal, waarvoor dank.

“De werkvormen bij de opdrachten zijn gevarieerd (lezen, luisteren, zingen, dansen, plakken, knippen en tekenen). De onderwerpen in Soy Don Toro nodigen kinderen uit om na te denken over levensvragen en bij de opdrachten kunnen kinderen hierover praten met elkaar of zich uiten via de diverse werkvormen. De meeste opdrachten zijn bedoeld om samen aan te werken, de opdrachten op de website kunnen ook individueel gemaakt worden. De opdrachten in het werkboek dagen leerlingen uit om over zichzelf te praten en te vertellen. De opdrachten op de website bereiden de leerlingen voor op de Spaanse teksten van een lied of sprookje. De woorden kan de leerling oefenen via het dominospel en de bingokaarten.”

Verder werd als groot voordeel benoemd dat de methode specifiek is ontwikkeld voor begaafde leerlingen op de basisschool.

“De leuke en speelse werkvormen bij de opdrachten zijn ook nadrukkelijk afgestemd op jonge kinderen”.

Als nadeel werd benoemd dat de methode niet echt een logische opbouw heeft bij het leren van de Spaanse taal. “De nadruk ligt op het leren van woorden die voorkomen in de liedjes en het sprookje”.

Mijn reactie hierop is dat we in deel 1, Juan y Rosa están de vacaciones, samen met de leerlingen aan de slag gaan om het Spaans als spreektaal te leren. In dat deel leren de leerlingen van groep 5/6 de taal waarmee ze in Spanje of Spaans-Amerika zichzelf kunnen redden: elkaar groeten, vertellen over jezelf, waar je vandaan komt, over je familie, je hobby’s, leren ze de weg vragen, een ijsje bestellen, etc.

Voor de leerlingen van groep 3/4 leg ik in Soy Don Toro meer de nadruk op de beleving van de Spaanse taal en op de interesse van het zesjarige hoogbegaafde kind naar verdiepende levensvragen: Waar droom je van? Wat vind je fijn om te doen en wat niet? Wat is er gebeurd als je je heel blij voelt? Wat zie je om je heen gebeuren, wat houd je bezig? Wat zie je jezelf graag doen? Mijn uitgangspunt is dat het hem zeker zal plezieren als hij met andere kinderen in de plusgroep deze discussies kan aangaan. Hoogbegaafde kinderen hebben een interne drang naar levensvragen, ze vragen ook zichzelf dikwijls af wat de zin van het leven is en wat voor hen de zin van het leven inhoudt. De levensvragen in de leermethode bieden een aanzet om zichzelf beter te leren begrijpen en om door anderen beter begrepen te worden, een inzicht in zijn motieven waarom hij zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. En zo kan de leerling aan het einde van groep 4 de keuze maken om wel of niet verder Spaans te gaan leren.

Hoe ervaart u de thema’s in Soy Don Toro? Graag nodig ik u hierbij uit om uw ervaringen te delen. U kunt uw review sturen naar dontoro.espanja@gmail.com. In de komende nieuwsbrieven zal ik de reviews dan gaan plaatsen.   

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren