22 dec 2022 Clara Sola.png Clara Sola, het speelfilm debuut van Nathalie Álvarez Mesén Clara Sola, het speelfilm debuut van Nathalie Álvarez Mesén
28 nov 2022 89BF5142-0009-4461-9C63-50BCBA865680.png El jeugo de San Nicolás El jeugo de San Nicolás
28 nov 2022 716C41A7-5CC9-4971-9BDD-A20319EF12C4.png De ‘Juan y Rosa’ leermethode ook voor de Engelstalige leerling De ‘Juan y Rosa’ leermethode ook voor de Engelstalige leerling
28 nov 2022 BEF1B72F-248A-456D-9019-2C13BAC0F447.png Flamenco Biënnale, Spaanse films en meer Spaans vermaak Flamenco Biënnale, Spaanse films en meer Spaans vermaak
7 okt 2022 congres VLLT.png Congres Levende Talen op 14 oktober 2022 Congres Levende Talen op 14 oktober 2022
7 okt 2022 20221005_103815.jpg Flamenco en ander Spaans vermaak Flamenco en ander Spaans vermaak
NOG.jpg
Passend onderwijs in ontwikkeling 5 dec 2014

Staatssecretaris Sander Dekker heeft deze week het zesde voortgangsrapportage over het passend onderwijs naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. De invoering van passend onderwijs verloopt goed. Het rapport benoemt vier aandachtspunten waaraan samenwerkingsverband en scholen de komende periode gaan werken. Dit meldt passendonderwijs.nl. De meeste scholen en samenwerkingsverbanden nemen hun verantwoordelijkheid om voor leerlingen een passende plek te vinden, zo concludeert het rapport. Scholen en samenwerkingsverbanden, zo blijkt uit de eerste ervaringen, gebruiken de ruimte die de wet- en regelgeving biedt om daarbinnen nieuwe ondersteuningsvormen te ontwikkelen. 
 
De invoering van het passend onderwijs verloopt goed, maar is nog niet 'af', aldus het rapport. In de volgende periode gaan scholen en samenwerkingsverbanden stappen zetten om op basis van hun nu opgedane ervaringen het passend onderwijs verder te ontwikkelen.

Er zijn vier aandachtspunten door Dekker in kaart gebracht die hierbij van belang zijn. Scholen die met deze punten aan de slag willen, kunnen daarbij ondersteuning krijgen van het ministerie van Onderwijs en sectororganisaties. De aandachtspunten zijn: 

  1. Betrokkenheid van ouders en leraren
  2. Dekkend aanbod van voorzieningen, waarbij ook een goede plek is voor hoogbegaafde leerlingen en thuiszitters weer zo veel mogelijk naar school kunnen
  3. Samenwerking met de gemeente en jeugdhulp
  4. Interne organisatie van het samenwerkingsverband

Klik hier om het zesde voortgangsrapport te lezen. 

(artikel uit www.nationaleonderwijsgids.nl