17 mei 2019 hoogbegaafdheid.png Hoogbegaafden op de basisschool Hoogbegaafden op de basisschool
15 mrt 2019 Beurzen 2019.1.jpg Week van Hoogbegaafdheid en "Talent in de klas" Week van Hoogbegaafdheid en "Talent in de klas"
15 mrt 2019 Las Fallas en Valencia Voorjaar in Spanje Voorjaar in Spanje
15 mrt 2019 Dolor y gloria “Dolor y gloria”, film van Almodóvar “Dolor y gloria”, film van Almodóvar
15 mrt 2019 Pag 9 SDT.jpg Prezi codes in werkboek van "Soy Don Toro" werken niet meer Prezi codes in werkboek van "Soy Don Toro" werken niet meer
8 feb 2019 2018-11-25 13.13.05-1 (2).jpg Kunst en Cultuur in Spanje Kunst en Cultuur in Spanje
NOG.jpg
Passend onderwijs in ontwikkeling 5 dec 2014

Staatssecretaris Sander Dekker heeft deze week het zesde voortgangsrapportage over het passend onderwijs naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. De invoering van passend onderwijs verloopt goed. Het rapport benoemt vier aandachtspunten waaraan samenwerkingsverband en scholen de komende periode gaan werken. Dit meldt passendonderwijs.nl. De meeste scholen en samenwerkingsverbanden nemen hun verantwoordelijkheid om voor leerlingen een passende plek te vinden, zo concludeert het rapport. Scholen en samenwerkingsverbanden, zo blijkt uit de eerste ervaringen, gebruiken de ruimte die de wet- en regelgeving biedt om daarbinnen nieuwe ondersteuningsvormen te ontwikkelen. 
 
De invoering van het passend onderwijs verloopt goed, maar is nog niet 'af', aldus het rapport. In de volgende periode gaan scholen en samenwerkingsverbanden stappen zetten om op basis van hun nu opgedane ervaringen het passend onderwijs verder te ontwikkelen.

Er zijn vier aandachtspunten door Dekker in kaart gebracht die hierbij van belang zijn. Scholen die met deze punten aan de slag willen, kunnen daarbij ondersteuning krijgen van het ministerie van Onderwijs en sectororganisaties. De aandachtspunten zijn: 

  1. Betrokkenheid van ouders en leraren
  2. Dekkend aanbod van voorzieningen, waarbij ook een goede plek is voor hoogbegaafde leerlingen en thuiszitters weer zo veel mogelijk naar school kunnen
  3. Samenwerking met de gemeente en jeugdhulp
  4. Interne organisatie van het samenwerkingsverband

Klik hier om het zesde voortgangsrapport te lezen. 

(artikel uit www.nationaleonderwijsgids.nl