7 nov 2016 20161104_082838-1.jpg Meertaligheid gebruiken in de taalles Meertaligheid gebruiken in de taalles
27 okt 2016 slide 5..jpg Informatiemarkt van Juan y Rosa op 4 november Informatiemarkt van Juan y Rosa op 4 november
4 okt 2016 Prezi capítulo 1.jpg Edmodo aanvulling Edmodo aanvulling
4 okt 2016 Pedro Almodóvar.jpg Twitter met Juan y Rosa Twitter met Juan y Rosa
4 okt 2016 Plaatjes Capítulo 1.jpg Extra set plaatjes van Soy Don Toro los verkrijgbaar op het bestelformulier Extra set plaatjes van Soy Don Toro los verkrijgbaar op het bestelformulier
4 okt 2016 Talent september 2016.jpg Artikel in Talent: “Een plaats voor de hoogbegaafde in de groep” Artikel in Talent: “Een plaats voor de hoogbegaafde in de groep”
20210311_085655.jpg
Nieuwe ontwikkelingen voor 'Juan y Rosa' 9 jun 2021

In april heb ik afscheid genomen van de groep LBBO – specialisten begaafdheid: onze wederzijdse verwachtingen kwamen niet overeen. De LBBO-SB is een landelijke organisatie die goed werk verricht voor de huidige onderwijzers om vanuit het bestaande denkkader meer aandacht te vragen voor de hoogbegaafden uit de groep. Jammer dat ik hen niet kon enthousiasmeren om mogelijk vanuit een andere visie de intern begeleiders van de basisscholen en begeleiders van middelbare scholen te gaan ondersteunen. Deze prachtige bos tulpen werd bezorgd, ik dank de groep voor de prettige gesprekken.  

Tijdens de week van hoogbegaafdheid (alweer even geleden in de maand maart) heb ik een lezing verzorgd over de uniciteit van de Juan y Rosa leermethode en hoe u ermee aan de slag kunt gaan. De leermethode is ontstaan vanuit het hart van de hoogbegaafde. Als je de hoogbegaafde niet ziet vanaf het binnenstappen in de school, ben je hem voor het grootste deel al kwijt, is mijn stelling. De lezing ging over hoogbegaafde leerlingen op uw school, hoe ze zich kunnen verbergen en hoe u ze weer kunt uitdagen en prikkelen. Nieuw en op een andere manier ingericht lesmateriaal zal u daarbij kunnen ondersteunen zodat u passend onderwijs kunt aanbieden. Denk daarbij aan lesmateriaal dat flexibel is ingericht en waarbij de keuzes van de leerling centraal staan.

Deze lezing werd door een aantal geïnteresseerden gehoord en met een ervan, een medewerker van Ponte Psychologisch advies, ben ik verder in gesprek gegaan. Mogelijk leiden de vervolg gesprekken tot een nauwe samenwerking waarbij we meer passend materiaal voor hoogbegaafden willen gaan ontwikkelen en deze gaan afstemmen op de uniciteit van de Juan y Rosa leermethode. Het materiaal zal gepaard gaan met een praktische handleiding voor de begeleider. Het tijdig zien en (h)erkennen van hoogbegaafde leerlingen kan veel problemen voor hen in de toekomst wegnemen. We houden u op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen in deze nieuwsbrief.