21 jun 2019 Flamenco Azules.jpg Wie durft te gaan Flamenco dansen komend jaar? Wie durft te gaan Flamenco dansen komend jaar?
21 jun 2019 hermana2.png Ben je een jongen van 11 of 12 jaar? Ben je een jongen van 11 of 12 jaar?
20 mei 2019 2019-04-04 09.30.28-3.jpg Congresdag “Talent in de klas” van 4 april in Ede Congresdag “Talent in de klas” van 4 april in Ede
20 mei 2019 Prezi deel 0.png Prezi codes in werkboek Soy Don Toro werken niet meer (herhaald artikel) Prezi codes in werkboek Soy Don Toro werken niet meer (herhaald artikel)
20 mei 2019 tortilla.jpg Op z’n Spaans koken voor de leerling en zijn begeleider Op z’n Spaans koken voor de leerling en zijn begeleider
17 mei 2019 hoogbegaafdheid.png Hoogbegaafden op de basisschool Hoogbegaafden op de basisschool
banner week v hoogbegaafdheid JyR.png
Nieuwe conferenties en wat voortkwam uit de vorige 17 dec 2019

Het waren twee prachtige dagen in Nieuwegein tijdens de Conferentie van het SLO. Twee goede sprekers heb ik gehoord die op dag 1 en 2 de “keynotes” verzorgden. Op dag 1 pleitte Maarten Vansteenkiste voor het kijken met de ABC-bril in de omgang met cognitief begaafde kinderen (https://vimeo.com/373206467). Met behulp van die ABC-bril ben je beter in staat om deze kinderen intrinsiek gemotiveerd te houden. Als je met de ABC-bril kijkt naar gedrag bij kinderen (ook bij hoogbegaafden) kijk je vanuit de drie basisbehoeften voor groei en ontwikkeling van talent naar het gedrag. Je kijkt dan naar het kind en bevraag jezelf of voldaan wordt aan zijn basisbehoefte autonomie, (ver)bondenheid en competentie. Voorstel van Maarten Vansteenkiste is om die bril op te zetten vanuit nieuwsgierigheid naar het gedrag dat door het kind getoond wordt.   

De tweede spreker, op dag 2, was Patti Drapeaux. Zij sprak enorm innemend over wat verbeelding en creativiteit doet met motivatie. Ook zij zelf sprak met verbeelding en was zeer creatief met het betrekken van ons als publiek in haar betoog, hetgeen mij aanspoorde tot blijven luisteren, tot gemotiveerd luisteren. Er is helaas geen video van haar keynote van 14 november (nog) beschikbaar maar ik heb wel een mooi interview van haar over de inzet van hulpmiddelen, “Graphic Organizers”, die helpen bij het leren onthouden van informatie: klik hier.

Naar aanleiding van de conferentie van het SLO zijn twee nieuwe handleidingen in PDF versneld opgemaakt, een voor de leerlingen die beginnen met deel 0 en een voor de leerlingen die beginnen met deel 1. Bekijk ze hier: deel 0 en deel 1. Verder is er een samenvatting gemaakt voor de begeleiders van de “Juan y Rosa leermethode”. Open hier de samenvatting. 

Onlangs heeft Juan y Rosa zich ingeschreven voor de 3e Landelijke IB Conferentie op 10 maart 2020 in de Reehorst in Ede met een stand. Daar kunt u mij ontmoeten en vragen stellen over de leermethode en eventueel het lesmateriaal met korting bestellen. Met behulp van verbeelding en creativiteit zal ik je proberen te motiveren om mijn stand te bezoeken.

De week van Hoogbegaafdheid valt in 2020 in de week van 7 tot en met 15 maart. Vorig jaar heb ik voor het eerst deelgenomen. Dit jaar ga ik ook weer meedoen. Op de vooraf aangegeven locatie neem ik u mee in het beoogde effect op leerlingen die Spaans leren met Juan y Rosa. Houdt de website in de gaten en alle activiteiten die erop gezet worden zodat je je eigen route kunt samenstellen in die week. 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren