18 jul 2018 Jubileum, 10 jaar deel 2 Tot 1 september kunt u deel 2 nog met 20% korting bestellen Tot 1 september kunt u deel 2 nog met 20% korting bestellen
18 jul 2018 Talent, juni 2018 Reactie op de stelling in het tijdschrift Talent Reactie op de stelling in het tijdschrift Talent
18 jul 2018 Alitas de pollo fritas Een heerlijk Baskisch gerecht Een heerlijk Baskisch gerecht
30 mei 2018 Álvaro Soler.jpg De Spaanse zomerhit van Álvaro Soler: Sofia De Spaanse zomerhit van Álvaro Soler: Sofia
30 mei 2018 Part 1 and part 0 De Engelse versie boeken deel 0 en 1 zijn gedrukt! De Engelse versie boeken deel 0 en 1 zijn gedrukt!
29 mei 2018 USB-stick NE.jpg De nieuwe USB-sticks zijn te bestellen via het bestelformulier De nieuwe USB-sticks zijn te bestellen via het bestelformulier
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).