26 sep 2022 Rosa in ontwikkeling.png "Juan y Rosa" na Edmodo "Juan y Rosa" na Edmodo
26 sep 2022 Projectpark.png PROJECTPARK PROJECTPARK
19 aug 2022 Edmodo.jpg Edmodo stopt per 22 september 2022 Edmodo stopt per 22 september 2022
19 aug 2022 inschrijf poster.png Bent u al nieuwsgierig naar het volgende project? Bent u al nieuwsgierig naar het volgende project?
19 aug 2022 Naamloos-1.png ECHA 2022 van 31 augustus tot en met 3 september ECHA 2022 van 31 augustus tot en met 3 september
24 jun 2022 feedback.png Het vervolg op het ruimtevaartproject! Het vervolg op het ruimtevaartproject!
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).