12 okt 2017 Vota por Sí.jpg Een bezoek aan Tarragona Een bezoek aan Tarragona
12 okt 2017 Tarragona anfiteatro.jpg Twitter met Don Toro Twitter met Don Toro
8 jun 2017 staatsexamen Spaans.jpg Begeleiding staatsexamen Spaans Begeleiding staatsexamen Spaans
7 jun 2017 wrts.jpg Nieuwe WRTS woordenlijsten van Juan y Rosa Nieuwe WRTS woordenlijsten van Juan y Rosa
7 jun 2017 Pegatinas.jpg Vel met stickers gratis bij elk besteld werkboek deel 1 Vel met stickers gratis bij elk besteld werkboek deel 1
7 jun 2017 Las Águilas del Flamenco.jpg “Alle informatie over Flamenco” “Alle informatie over Flamenco”
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).