6 dec 2013 3 koningen.png Cadeaus voor de kinderen in Spanje Cadeaus voor de kinderen in Spanje
5 dec 2013 huiswerk helpen.png Samen e-mailen en schrijven aan elkaar Samen e-mailen en schrijven aan elkaar
5 dec 2013 FB.JPG Afscheid Hyves, welkom Facebook! Afscheid Hyves, welkom Facebook!
5 dec 2013 juan en rosa zitten op muur.png Blijf op de hoogte van nieuws over de methode Blijf op de hoogte van nieuws over de methode
3 dec 2013 juan en rosa zitten op muur.png Nieuw materiaal Nieuw materiaal
25 nov 2013 huiswerk helpen.png Nascholing Spaans met Comenuisbeurs voor de begeleider/leerkracht Nascholing Spaans met Comenuisbeurs voor de begeleider/leerkracht
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).