29 dec 2014 erasmusplus.png Erasmus plus subsidie Erasmus plus subsidie
9 dec 2014 Wauwie water!.jpg Wauwie, water! Ken je deze eigenschap van water? Wauwie, water! Ken je deze eigenschap van water?
8 dec 2014 caganer.jpg De ‘Caganer’ in de Kerststal in Cataluña De ‘Caganer’ in de Kerststal in Cataluña
8 dec 2014 Cervantes.jpg Leuke culturele uitstapjes bij ‘Cervantes’ in Utrecht Leuke culturele uitstapjes bij ‘Cervantes’ in Utrecht
8 dec 2014 Iris Syapa Lopez.jpg Wie maakt Iris Suyapa Lopez blij met de Kerst met een verhaaltje over zichzelf? Wie maakt Iris Suyapa Lopez blij met de Kerst met een verhaaltje over zichzelf?
8 dec 2014 soy don toro.jpg Voor alle leerlingen van groep 3 en 4 die ook Spaans willen leren Voor alle leerlingen van groep 3 en 4 die ook Spaans willen leren
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).