16 dec 2021 Frida Kahlo Cultureel Spaanse 'uitjes' op TV of in de bioscoop Cultureel Spaanse 'uitjes' op TV of in de bioscoop
16 dec 2021 Zambomba.jpg Feestelijke kerstliederen om samen te zingen Feestelijke kerstliederen om samen te zingen
25 okt 2021 hispanidad.png Op 12 oktober is het ‘el día de Hispanidad’ Op 12 oktober is het ‘el día de Hispanidad’
25 okt 2021 poeziepaleis.png Uitdaging voor de leerling Spaans Uitdaging voor de leerling Spaans
25 okt 2021 flamenco biennale.png Spaans culturele hoogstandjes Spaans culturele hoogstandjes
24 okt 2021 nieuwe normaal.png Het nieuwe gewoon voor de gebruikers van Juan y Rosa Het nieuwe gewoon voor de gebruikers van Juan y Rosa
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).