12 okt 2017 Juan y Rosa 3 delen.jpg Drie delen Juan y Rosa, Spaans leren van groep 3 tot en met 8 Drie delen Juan y Rosa, Spaans leren van groep 3 tot en met 8
12 okt 2017 Logo Beurs zelf.jpg “Beurs Beter Begeleiden in april 2018” “Beurs Beter Begeleiden in april 2018”
12 okt 2017 banner info middag.jpg Informatiemiddag voor ouders, leerkrachten, leerlingen of bestuur van uw school Informatiemiddag voor ouders, leerkrachten, leerlingen of bestuur van uw school
12 okt 2017 Edmodo website.jpg Vragen over Edmodo, de digitale omgeving van Juan y Rosa Vragen over Edmodo, de digitale omgeving van Juan y Rosa
12 okt 2017 los amantes pasajeros.jpg Twitter met Juan y Rosa Twitter met Juan y Rosa
12 okt 2017 una mujer .jpg Culturele Spaanse filmhuis films van dit moment Culturele Spaanse filmhuis films van dit moment
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).