23 mei 2022 Ib-dag.png IB-dag op 14 juni 2022 IB-dag op 14 juni 2022
23 mei 2022 Touwtje springen 3 kinderen_001.png Zing, spring met de leerlingen de zomer in! Zing, spring met de leerlingen de zomer in!
23 mei 2022 Een patio in Córdoba met prachtige bloemen Córdoba, stad van de patio’s Córdoba, stad van de patio’s
23 mrt 2022 Toledo nieuwsbrief.jpg Toledo (Tolentum): de stad van nu Toledo (Tolentum): de stad van nu
23 mrt 2022 poster.png Het ruimtevaart pilotproject Het ruimtevaart pilotproject
23 mrt 2022 20220324_082844.jpg Het "Juan y Rosa" maart nieuws Het "Juan y Rosa" maart nieuws
ncj.png
NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling 24 sep 2015

NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling

Deze leerling schept plezier in het creëren.

Vorig jaar heeft het NCJ, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg een brochure uitgebracht waarin zij om aandacht vragen voor de jonge hoogbegaafde leerling. De titel van de brochure is: “Jonge hoogbegaafde kinderen, een bijzondere groep”. U kunt het vinden op de website van het NCJ: https://www.ncj.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwsartikel/?item=857. De beschrijving van deze groep leerlingen komt van het Delphi-model en werd onlangs ook positief vernoemd in een artikel van het blad Talent van september 2015.

Deze sensitieve, emotionele, intens levende leerlingen zijn grotendeels ook de leerlingen die op de basisschool in de plusklas terecht komen en extra uitdaging nodig hebben om het leren als leuk en zinvol te blijven ervaren. Ze zijn bijzonder creatief en hebben dan ook creatieve uitdagingen nodig.

In aansluiting op deze zeer passende beschrijving van deze groep leerlingen breng ik ook graag onder uw aandacht een gedicht van Dabrowski, een Poolse psycholoog, psychiater en geneesheer (1902-1980). Op Twitter en op Facebook staat het gedicht.  

Als u behoefte heeft aan extra informatie over deze intens levende kinderen, heb ik hier voor u twee artikelen die gebaseerd zijn op die zienswijze van Dabrowski: http://www.mixed-media.info/hoogbegaafd/ (Josh Moll) en http://www.intensenzo.nl/de-positieve-desintegratie-van-dabrowski/ (Wilma van Galen).