25 sep 2015 nieuws juan en rosa.jpg Nieuws voor de leerling Spaans Nieuws voor de leerling Spaans
25 sep 2015 Twitter.png @Juan_y_Rosa op Twitter @Juan_y_Rosa op Twitter
24 sep 2015 ncj.png NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling
26 jun 2015 eerste boeken deel 0.jpg De eerste boeken van deel 0 zijn besteld De eerste boeken van deel 0 zijn besteld
26 jun 2015 Youtube.jpg Visie achter de leermethode van Juan y Rosa Visie achter de leermethode van Juan y Rosa
26 jun 2015 Flamenco en Spaanse cultuur in Nederland deze zomer.jpg Flamenco en Spaanse cultuur in Nederland deze zomer Flamenco en Spaanse cultuur in Nederland deze zomer
Kazimierz Dabrowski (1902-1980)
Het ontbrekende puzzelstukje om de hoogbegaafde beter te begrijpen 15 apr 2016

In het april-nummer 2016 van het tijdschrift Talent is een artikel geplaatst over de inzichten van de Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dabrowski (1902-1980). Hij reikt een missend puzzelstukje aan in het Triadisch Interdependentiemodel van Renzulli en Mönks, wat kan zorgen voor een beter begrip van de denkwijze en ontwikkelingswijze van de hoogbegaafde. 

Klik om het artikel te lezen in Talent op deze pdf-link.

 

De bronnen die voor dit artikel gebruikt zijn:

Gerichhausen, Antoinette (2005, 2007, 2015) Juan y Rosa están de vacaciones, Juan y Rosa están en casa, Soy Don Toro. Lelystad: Wereldschool.

Mönks, Franz J., Irene H. Ypenburg (1995) Hoogbegaafde kinderen thuis en op school. Alphen aan den Rijn: Samsom H.D. Tjeenk Willink.

Nelson, Karen C. (1989) “Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration”, published in Advanced Development Journal, Vol. 1. Retrieved from: http://www.positivedisintegration.com/Nelson1989.pdf

Silverman, Linda (2007) ‘What is Giftedness?’ http://giftedhomeschoolers.org/resources/parent-and-professional-resources/articles/issues-in-gifted-education/what-is-giftedness/  (This article was originally published in The Boulder Parent, July, 1993, pp. 1, 13-14. Revised: March, 2007. P-50)

Website Hoogbegaafd Vlaanderen
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Probleemkind/6_Dabrowski.html

Website Krachtig Bewustzijn
http://www.krachtigbewustzijn.nl/pages/sub/3/36488/meten_van_overextabilities_.html

Website Gifted Homeschoolers
(Twee brochures beveel ik aan ter introductie: “I am … intense”, over de ervaringen van een ‘gifted child’ en een brochure over het forum van de Gifted Homeschoolers:
http://giftedhomeschoolers.org/educators-guide-to-gifted-children/ en http://giftedhomeschoolers.org/wp-content/uploads/2012/12/GHFbrochure.pdf?71956e&71956e)