8 jun 2020 LBBO-sb.jpg LBBO-SB LBBO-SB
8 jun 2020 Open Space Onderwijs.jpg Open Space Onderwijs concept van Willem Wind Open Space Onderwijs concept van Willem Wind
8 mei 2020 Festival van Talent plus.jpg Conferenties, beurzen en COVID-19 Conferenties, beurzen en COVID-19
8 mei 2020 Nieuwe samenwerking.jpg Nieuwe ontwikkelingen - samenwerking Nieuwe ontwikkelingen - samenwerking
8 mei 2020 edmodo.png Edmodo, de digitale App van Juan y Rosa Edmodo, de digitale App van Juan y Rosa
8 mei 2020 2020-03-25 09.53.55.jpg Cultuur en taal Cultuur en taal
Flamenco biënnale.jpg
Flamenco Biënnale Nederland 8 feb 2019

Heeft u een keuze kunnen maken uit de vele voorstellingen en workshops die er zijn geweest tijdens de Flamenco Biënnale in de grote steden in Nederland?

De Flamenco is allang niet meer die traditionele dans van de zigeuners uit Andalucië. Het wordt meer en meer een kunstvorm die enorm verrassend en vernieuwend is. In de Volkskrant van 14 januari 2019  stond een prachtige recensie over de Biënnale van dit jaar. Die werd daarin omschreven als: “een warm welkom in het universum van de radicaal vernieuwde verbluffend hedendaagse flamenco.”

Om u een beetje mee te nemen in die nieuwe sfeer van de flamenco, kunt u kijken naar twee grote dansers op deze YouTubes: Andrés Marín, Don Quijote en Patricia Guerrero, Distopía.

Bekijk hoe Don Quijote, de dolende edelman uit begin 17e eeuw, nu verschijnt in de hedendaagse flamenco voorstelling van Andrés Marín.

De flamenco voorstelling van Patricia Guerrero gaat over de hedendaagde vrouw die in een ogenschijnlijke idyllische samenleving op een gegeven moment haar leven in twijfel trekt en gek ervan wordt. Ze vecht tegen de machten en krachten van de samenleving maar ze ziet in dat ze haar gevecht opgeven moet om te overleven. Je ziet haar dansen met “zowel die fladderende polsen als de straffe tikken die herhaaldelijk terugkeren, als de twee tegenpolen in het leven. Maar de vrouw overwint geleidelijk de haar opgelegde begrenzingen, de persoonlijke vrijheid tegemoet” (zie artikel in de Volkskrant 25 januari 2019).