9 feb 2016 Don in Great Britain.jpg Twitter met Don Toro Twitter met Don Toro
9 feb 2016 LinkedIn.jpg Discussiegroep op LinkedIn Discussiegroep op LinkedIn
9 feb 2016 website picture.jpg Twitter met Juan y Rosa Twitter met Juan y Rosa
8 dec 2015 Auteur nieuwsbrief 2.jpg Juan y Rosa, al op meer dan 750 basisscholen bekend en ingezet. Juan y Rosa, al op meer dan 750 basisscholen bekend en ingezet.
7 dec 2015 Linkedin nieuwsbrief.jpg Discussiegroep gestart op LinkedIn Discussiegroep gestart op LinkedIn
7 dec 2015 Facebook dec  2015 2.jpg Sevilla, mooie stad in het zuidwesten van Spanje Sevilla, mooie stad in het zuidwesten van Spanje
Flamenco biënnale.jpg
Flamenco Biënnale Nederland 8 feb 2019

Heeft u een keuze kunnen maken uit de vele voorstellingen en workshops die er zijn geweest tijdens de Flamenco Biënnale in de grote steden in Nederland?

De Flamenco is allang niet meer die traditionele dans van de zigeuners uit Andalucië. Het wordt meer en meer een kunstvorm die enorm verrassend en vernieuwend is. In de Volkskrant van 14 januari 2019  stond een prachtige recensie over de Biënnale van dit jaar. Die werd daarin omschreven als: “een warm welkom in het universum van de radicaal vernieuwde verbluffend hedendaagse flamenco.”

Om u een beetje mee te nemen in die nieuwe sfeer van de flamenco, kunt u kijken naar twee grote dansers op deze YouTubes: Andrés Marín, Don Quijote en Patricia Guerrero, Distopía.

Bekijk hoe Don Quijote, de dolende edelman uit begin 17e eeuw, nu verschijnt in de hedendaagse flamenco voorstelling van Andrés Marín.

De flamenco voorstelling van Patricia Guerrero gaat over de hedendaagde vrouw die in een ogenschijnlijke idyllische samenleving op een gegeven moment haar leven in twijfel trekt en gek ervan wordt. Ze vecht tegen de machten en krachten van de samenleving maar ze ziet in dat ze haar gevecht opgeven moet om te overleven. Je ziet haar dansen met “zowel die fladderende polsen als de straffe tikken die herhaaldelijk terugkeren, als de twee tegenpolen in het leven. Maar de vrouw overwint geleidelijk de haar opgelegde begrenzingen, de persoonlijke vrijheid tegemoet” (zie artikel in de Volkskrant 25 januari 2019).