14 dec 2016 Edmodo.jpg Edmodo reactie van gebruikers Edmodo reactie van gebruikers
14 dec 2016 Prezi capítulo 1.jpg Recensie Soy Don Toro als uitstekend verrijkingsmateriaal Recensie Soy Don Toro als uitstekend verrijkingsmateriaal
14 dec 2016 juego de bingo.jpg Bingospel van Soy Don Toro Bingospel van Soy Don Toro
14 dec 2016 Flamenco biennale.jpg Flamenco biënnale 2017 Flamenco biënnale 2017
14 dec 2016 La Chana.jpg Recent festival IDFA te Amsterdam Recent festival IDFA te Amsterdam
14 dec 2016 el marinero baila.jpg Twitter met Don Toro Twitter met Don Toro
Flamenco biënnale.jpg
Flamenco Biënnale Nederland 8 feb 2019

Heeft u een keuze kunnen maken uit de vele voorstellingen en workshops die er zijn geweest tijdens de Flamenco Biënnale in de grote steden in Nederland?

De Flamenco is allang niet meer die traditionele dans van de zigeuners uit Andalucië. Het wordt meer en meer een kunstvorm die enorm verrassend en vernieuwend is. In de Volkskrant van 14 januari 2019  stond een prachtige recensie over de Biënnale van dit jaar. Die werd daarin omschreven als: “een warm welkom in het universum van de radicaal vernieuwde verbluffend hedendaagse flamenco.”

Om u een beetje mee te nemen in die nieuwe sfeer van de flamenco, kunt u kijken naar twee grote dansers op deze YouTubes: Andrés Marín, Don Quijote en Patricia Guerrero, Distopía.

Bekijk hoe Don Quijote, de dolende edelman uit begin 17e eeuw, nu verschijnt in de hedendaagse flamenco voorstelling van Andrés Marín.

De flamenco voorstelling van Patricia Guerrero gaat over de hedendaagde vrouw die in een ogenschijnlijke idyllische samenleving op een gegeven moment haar leven in twijfel trekt en gek ervan wordt. Ze vecht tegen de machten en krachten van de samenleving maar ze ziet in dat ze haar gevecht opgeven moet om te overleven. Je ziet haar dansen met “zowel die fladderende polsen als de straffe tikken die herhaaldelijk terugkeren, als de twee tegenpolen in het leven. Maar de vrouw overwint geleidelijk de haar opgelegde begrenzingen, de persoonlijke vrijheid tegemoet” (zie artikel in de Volkskrant 25 januari 2019).

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren