Toggle navigation
Juan y Rosa, Spaans leren op de basisschool. D
e leermethode die de hoogbegaafde leerling uitdaagt om eigen keuzes te maken bij het leren!
EN
zoek
Home
De leermethode
Leerplatform
Hoogbegaafd
Toelichting en uitleg
Recensies en referenties
Vraag en antwoord
Spelen met Spaans en andere links
Informatie aanvragen
Niveaus
Deel 0
Deel 1
Deel 2
Implementatie op uw school
Inzage & handleidingen
Bestelinformatie
Bestelformulier
"Hips en tips"
Aanmelden nieuwsbrief
Identiteit, verbinding, visie
Inspiratie over taal enzo
Contact
meer items
vorige pagina
1
...
55
56
57
58
59
...
62
volgende pagina
21 apr 2014
Drongo-festival op 27 september 2014
Drongo-festival op 27 september 2014
17 apr 2014
Gabriel García Márquez overleden op 17 april 2014
Gabriel García Márquez overleden op 17 april 2014
14 apr 2014
Nieuws uit de Spaanse cultuurwereld
Nieuws uit de Spaanse cultuurwereld
7 apr 2014
Aan deel 0, lesmethode Spaans voor groep 3/4 van Juan y Rosa, wordt hard gewerkt
Aan deel 0, lesmethode Spaans voor groep 3/4 van Juan y Rosa, wordt hard gewerkt
5 apr 2014
'Feria de abril' in Nederlands op 13 april
'Feria de abril' in Nederlands op 13 april
4 apr 2014
TRIELE 2014 van de vakgroep Spaans op de basisschool
TRIELE 2014 van de vakgroep Spaans op de basisschool
meer items
vorige pagina
1
...
55
56
57
58
59
...
62
volgende pagina
Artikel in september nummer van FOCO
10 okt 2023
In het september nummer van de
Vereniging Docenten Spaans in
Nederland (VDSN) staat een artikel met als titel:
"Spaans als vak voor de basisschool: een
TOP vak!"
Het artikel gaat onder andere over het 'aangeboren taalvermogen' van kinderen. Ze zijn buitengewoon bedreven in het ontdekken van de juiste grammaticale regels. Het is ‘aangeboren’ omdat het inherent is aan alle mensen ter wereld. Het is een ‘taalvermogen’ omdat het specifiek geschikt is voor het leren van een taal.
Met dat 'aangeboren taalvermogen' bouwen kinderen zelf aan een steeds abstractere taalstructuur. Dat hebben de onderzoekers Gideon Borensztajn, Jelle Zuidema en Rens Bod ontdekt en beschreven in de paper:
Children’s grammars grow more abstract with age (2008).
De voornaamste consequentie van deze bevinding is dat de theorie van continuïteit van Noam Chomsky (over de essentie dat een volwassen grammatica aangeboren is) hierdoor wordt ontkracht.
Het artikel is door mezelf geschreven en daarom heb ik het voor u uit de FOCO gehaald zodat u het ook kunt lezen als u geen lid bent van de VDSN.
Klik hier
en veel leesplezier.