25 sep 2015 nieuws juan en rosa.jpg Nieuws voor de leerling Spaans Nieuws voor de leerling Spaans
25 sep 2015 Twitter.png @Juan_y_Rosa op Twitter @Juan_y_Rosa op Twitter
24 sep 2015 ncj.png NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling NCJ en de aandacht voor de sensitieve, emotionele, intens levende leerling
26 jun 2015 eerste boeken deel 0.jpg De eerste boeken van deel 0 zijn besteld De eerste boeken van deel 0 zijn besteld
26 jun 2015 Youtube.jpg Visie achter de leermethode van Juan y Rosa Visie achter de leermethode van Juan y Rosa
26 jun 2015 Flamenco en Spaanse cultuur in Nederland deze zomer.jpg Flamenco en Spaanse cultuur in Nederland deze zomer Flamenco en Spaanse cultuur in Nederland deze zomer
VDSN.jpg
Advertentie in het blad FOCO 9 feb 2016

Het komende jaar vindt u op de achterzijde van het blad FOCO, het magazine voor de Vereniging Docenten Spaans Nederland, een advertentie van Juan y Rosa. In het eerste nummer staat ook het artikel over “Het Spaans ingezet voor een leermethode voor hoogbegaafden”, waarover ik in de vorige nieuwsbrief al had geschreven.

Vanuit het bestuur OPSO in Purmerend zijn twee enthousiaste collega’s Ans Zondervan en Irma Smit de eerste groep gestart met VOSTOK. De bovenschoolse plusgroep VOSTOK heeft mij verteld met veel enthousiasme gebruik te maken van de leermethode Juan y Rosa. Zij zijn gestart in 2010 in Purmerend en inmiddels zetten zij de vierde vestiging in Monnickendam op. Vanuit het bestuur OPSO in Purmerend zijn twee enthousiaste collega’s Ans Zondervan en Irma Smit de eerste groep gestart met VOSTOK. *Wegens succes hebben andere schoolbesturen zich erbij aangesloten en valt  Vostok nu onder het Samenwerkingsverband Zaanstreek Waterland. Inmiddels krijgen meer dan 120 leerlingen onderwijs op maat in deze bovenschoolse plusgroep VOSTOK.

Zij gebruiken sinds vier jaar de leermethode Juan y Rosa in de plusgroepen en zijn zeer enthousiast over de mogelijkheden. Over de leermethode werd het volgende gezegd wat mij enorm raakte omdat het precies ook de visie achter de leermethode bevestigt:

We zetten Spaans en de methode vooral in om de kinderen te leren leren. De methode nodigt inderdaad uit tot zelfverantwoordelijk leren en spreekt de kinderen aan op hun analytische, associatieve en creatieve manier van denken. Velen moeten voor het eerst hierdoor bij ons een echte leerinspanning verrichten op hun niveau. Wij noemen dat vitamine F(rustratie).  Na de voorjaarsvakantie stromen er weer nieuwe leerlingen bij. We hebben vier instroommomenten in een jaar. We ontvangen kinderen uit de groepen 5 t/m 8.

Ze hebben een betere omschrijving gegeven van mijn opmerking in de leermethode dat “de leerlingen zelfstandig Spaans kunnen leren”. Zij geven aan dat de leermethode uitnodigt tot zelfverantwoordelijk leren, etc. En dat is een betere omschrijving van mijn visie achter het leren in deze leermethode. Als je jezelf laat prikkelen door een uitdaging en de F van Frustratie (heel treffend gezegd) durft aan te gaan, kun je jezelf iets leren. De leermethode Juan y Rosa zit boordevol uitdagingen. Heel veel succes aan alle leerlingen! 

Als u meer wilt lezen over de bovenschoolse plusgroep VOSTOK verwijs ik u naar de website.