21 jun 2019 Logo instagram.jpg Instagram Juan y Rosa Instagram Juan y Rosa
21 jun 2019 Flamenco Azules.jpg Wie durft te gaan Flamenco dansen komend jaar? Wie durft te gaan Flamenco dansen komend jaar?
21 jun 2019 hermana2.png Ben je een jongen van 11 of 12 jaar? Ben je een jongen van 11 of 12 jaar?
20 mei 2019 Prezi deel 0.png Prezi codes in werkboek Soy Don Toro werken niet meer (herhaald artikel) Prezi codes in werkboek Soy Don Toro werken niet meer (herhaald artikel)
20 mei 2019 tortilla.jpg Op z’n Spaans koken voor de leerling en zijn begeleider Op z’n Spaans koken voor de leerling en zijn begeleider
20 mei 2019 2019-04-04 09.30.28-3.jpg Congresdag “Talent in de klas” van 4 april in Ede Congresdag “Talent in de klas” van 4 april in Ede
HB interviews.jpg
(School)-ervaringen van hoogbegaafden volwassenen 15 sep 2020

De LBBO is een landelijke beroepsgroep voor begeleiders in het onderwijs. Sinds november 2019 maak ik deel uit van het afdelingsbestuur van de Specialisten Begaafdheid. Op de Facebook site van LBBO-SB vind je regelmatig informatie over onderwijs aan hoogbegaafden. Afgelopen maand heeft de LBBO een filmpje geplaatst over de huidige onderwijs ervaringen van leerkrachten en leerlingen in Corona tijd. 

Maar als je nu nieuwsgierig bent naar de onderwijservaringen van hoogbegaafden die nu van jong volwassenen tot middelbare leeftijd zijn, dan verwijs ik je graag naar de prachtige interviews die Willem Wind op YouTube heeft geplaatst. Super interessant om vanuit de hoogbegaafden zelf te horen hoe zij school hebben ervaren.

Een boek van Willem Wind was eens voor mij een van de vele informatiebronnen waar ik mijn kennis vandaan hield over hoogbegaafdheid en hoe ermee om te gaan. Hij is de auteur van het boek "Hoe het leven mij misleidde" (2000). In die periode begon mijn zoektocht naar de betekenis van hoogbegaafd zijn en de mogelijke gevolgen die je kunt ervaren in het dagelijkse leven. 

Op zijn website (https://ikbenhoogbegaafd.nl/welkom/) vind je veel informatie over zijn frisse blik op het zich sluiten van de hoogbegaafde en hoe die hoogbegaafde weer geopend kan worden. Naast een aantal interessante artikelen die op zijn website staan waarover ik in de laatste nieuwsbrief al sprak, heeft hij nu ook 16 mooie openhartige interviews met hoogbegaafde mensen geplaatst. Aan de hand van deze interviews kun je goed het gewenste onderwijs voor hoogbegaafden halen en extraheren hoe onderwijs aan hoogbegaafden verbeterd zou kunnen worden.  

Zullen we eens een puntsgewijze extractie maken zonder al compleet te willen zijn:

  • de hoogbegaafde leerling de ruimte geven om een andere (zijn eigen) manier van leren te kiezen
  • het waarom vertellen als er taak wordt gegeven
  • snel afgeleide leerlingen kunnen leerlingen zijn die verveeld zijn
  • let op het compensatiegedrag van de hoogbegaafde, hij kan zelfs zijn -4 (sterkte) ogen compenseren en daarmee best goede resultaten halen
  • goed contact tussen leerling en begeleider is belangrijk, verdiepen in de leerling is belangrijk waarbij de begeleider zich open zou moeten opstellen
  • laat elke leerling vertellen wat hij weet en ontdek waar hij nog over kan leren
  • schoolplicht staat het leven in de weg voor de hoogbegaafde
  • onderwijs veranderen naar zelfstandig autonoom denken en van daaruit leren leren
  • laat hoogbegaafden zijn hoogbegaafdheid niet als excuus gebruiken voor een taak die hij om andere redenen niet wil doen, ontdek wat erachter schuil gaat
  • meer praktijkvoorbeelden toevoegen aan de les, plaatjes geven, overzichten bieden die het doel kunnen presenteren
  • eerst het hele plaatje geven en daarna de details bespreken
  • gesprekken over zingeving toevoegen aan het onderwijs: Hoe word je gelukkig? Weet dat als de hoogbegaafde zijn hoogbegaafdheid (zijn heldere denken) als essentie van zijn leven ziet, hij de eerste stap heeft gezet op zijn levenspad. Vanuit die kracht kan hij gaan leren en fouten maken zoveel hij wil waarmee hij zijn leven richting geeft.
  • ruimte bieden voor creativiteit in vele vormen, ook de vorm waaraan je nog nooit hebt gedacht als begeleider

Heeft u nog andere items kunnen extraheren uit de interviews, laat het mij weten en mail het naar: info@juanyrosa.com, dan gaan we de lijst steeds completer maken.